ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရား

မံုရြာၿမိဳ႕အေရွ႕ဘက္ ေက်ာကၠာရြာရွိ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရား

မံုရြာၿမိဳ႕အေရွ႕ဘက္ ေက်ာကၠာရြာရွိ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရား

အညာေျမဘုရားဖူးႏွင့္ ေရႊဆံပင္တံတားလမ္း ေလ့လာေရးအဖြဲ႕သည္ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၈ ရက္ညေနတြင္ ဟီးႏုိးကားႀကီးေလးစီးျဖင့္ ခရီး ထြက္ခဲ့ၿပီး ေဖေဖာ္ဝါရီ ၉ ရက္ စေနေန႔တြင္ မံုရြာၿမိဳ႕အေရွ႕ဘက္ ၉ မုိင္အကြာရွိ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရားကို ပထမဆံုး ဖူးရပါသည္။
ကြၽန္ေတာ္တို႕အဖြဲ႕သည္ တစ္ညလံုး ခရီးရွည္ေမာ္ေတာ္ကား စီးလာရသျဖင့္ ပင္ပန္းေနေသာ္လည္း အညာေျမတြင္ ပထမဆံုး ဖူးရေသာ အညာဘုရား ေက်ာကၠာေရႊဂူနီကို အားပါးတရ ဖူးေျမာ္ကန္ေတာ့ကာ အပန္းေျဖႏိုင္ခဲ့ပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔သည္ အေလာင္းေတာ္ကႆပ အမ်ဳိးသား ဥယ်ာဥ္ႀကီးရွိ အေလာင္းေတာ္ ကႆပ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို ရည္စူးပူေဇာ္ရန္ ေလးညအိပ္ သံုးရက္ ဘုရားဖူး ထြက္လာျခင္းျဖစ္ေသာ္လည္း ေရွးျမန္မာမင္းမ်ား လက္ထက္ကတည္းက ေက်ာ္ၾကား ထင္ရွားေသာ ေက်ာကၠာ ေရႊဂူနီ ဘုရားႀကီးကုိ ဖူး၍မဝႏုိင္ေအာင္ ျဖစ္ေနခဲ့ပါသည္။
ေရႊစင္ေရႊသားမ်ား ဝင္းအိေတာက္ပကာ ပကတိေရႊေတာင္ႀကီးအလား ျဖစ္ေနေသာ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီးကုိ ပထမ အႀကိမ္ ဖူးရျခင္းျဖစ္သျဖင့္ ဘုရားဖူးအားလံုး အံ့ၾသမဆံုး၊ ဝမ္းေျမာက္မဆံုး ျဖစ္ခဲ့ပါသည္။ ယြန္းထည္လုပ္ငန္းျဖင့္ အသက္ေမြးေသာ ေက်ာကၠာရြာႀကီးကုိ အစြဲျပဳ၍ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီ ဘုရားႀကီးဟု ေခတ္အဆက္ဆက္ ေက်ာ္ၾကားေသာ္ တန္ခိုးႀကီး ဘုရားကုိ ယခုမွ ဖူးရသည့္အတြက္ အားမလို အားမရပင္ ျဖစ္မိပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေဒသအလုိက္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကား တန္ခုိး ႀကီးေသာ ဘုရားေစတီမ်ား ရွိသည့္အနက္ ဘုရားဘြဲ႕ေတာ္ႏွင့္ ၿမိဳ႕အမည္တြဲ၍ ထင္ရွားေသာဘုရား အနည္းငယ္သာ ရွိၿပီး ေက်ာကၠာ ရြာတြင္ ရွိေသာ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရား ႀကီးသည္ ထူးျခားစြာ ပါဝင္လ်က္ရွိပါသည္။
ဥပမာအားျဖင့္ မိုးညႇင္းသမၺဳေဒၶဘုရား၊ စစ္ကုိင္းေကာင္းမႈေတာ္ဘုရား၊ မႏၲေလးမဟာျမတ္မုနိဘုရားဟူ၍ ရွိေသာ္လည္း ထုိဘုရား မ်ား၏ ဘြဲ႔ေတာ္ေရွ႕မွ ၿမိဳ႕အမည္မ်ားကုိ ျဖဳတ္၍ ဘြဲ႔ေတာ္သက္သက္ေခၚလွ်င္ ရပါသည္။ သမၺဳေဒၶဘုရား၊ ေကာင္းမႈေတာ္ဘုရား၊ မဟာျမတ္မုနိဘုရားဟူ၍ ဘြဲ႔ေတာ္ခ်ည္းေခၚလွ်င္လည္း အနက္အဓိပၸာယ္ ေပၚလြင္ပါသည္။ သုိ႕ေသာ္ လည္း ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရား ၏ ထူးျခားခ်က္မွာ ရြာအမည္ကို ျဖဳတ္၍မရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဘုရားဘြဲ႔ေရွ႕မွ ေက်ာကၠာကုိျဖဳတ္၍ ေရႊဂူဘုရားဟု မည္သူမွ် မေခၚ ခဲ့ေၾကာင္း၊ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရားဟူ၍ ဘြဲ႕ေတာ္ အျပည့္အစံုေခၚေၾကာင္း၊ ေက်ာကၠာႏွင့္ေရႊဂူနီသည္ သမုိင္းဝင္ ဘြဲ႕ေတာ္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေခတ္အဆက္ဆက္ မင္းအဆက္ဆက္ အျပည့္အစံုေခၚ၍ ပူေဇာ္ခဲ့်ၾကာင္း ေဒသခံမ်ားက ေျပာျပ၍ မွတ္သား ခဲ့ရပါသည္။
ယြန္းထည္လုပ္ငန္းျဖင့္ အသက္ေမြးေသာ ေက်ာကၠာရြာသည္ အလံုၿမိဳ႕ႏွင့္ စစ္ကုိင္းဆက္သြယ္ရာတြင္ အဓိကက်ၿပီး ခရီး တစ္ေထာက္ နားေနသည့္စခန္းျဖစ္ပါသည္။ ေက်ာကၠာရြာတြင္ ဤမွ်တန္ခိုးႀကီးေသာ ဘုရား တစ္ဆူရွိျခင္းေၾကာင့္ ေက်ာကၠာေဒသ ခံမ်ား အလြန္ဂုဏ္ယူႏုိင္ခဲ့ၾကပါသည္။ သမုိင္းကို ျပန္လည္ေလ့လာေသာအခါ ေက်ာကၠာရြာႀကီးသည္ ေရွးအခါက သံေတာင္ၿမိဳ႕ဟု ထင္ရွားခဲ့ၿပီး သံေတာင္ၿမိဳ႕ဦးရွိ အေသာကေစတီသည္ သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီး၏ ေစတီေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္တြင္ ပါဝင္ခဲ့ေၾကာင္းသိရပါသည္။ ေက်ာကၠာရြာတြင္ သရီရဓာတ္ေတာ္အစစ္ကုိ ဌာပနာၿပီး တည္ထားေသာ အေသာက ေကာင္းမႈေစတီ သည္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာျမင့္ေသာအခါ ေလဒဏ္မုိးဒဏ္ သဘာဝေဘးရန္ေၾကာင့္ ၿပိဳက်ပ်က္စီးကာ ေတာဖံုးအုပ္ျခင္း ခံခဲ့ရပါ သည္။
သုိ႕ေသာ္လည္း ျမတ္ဗုဒၶ၏ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္မ်ား ဌာပနာ၍ တည္ထားေသာ ဘုရားေစတီမ်ားသည္ အခ်ိန္ေရာက္ လွ်င္ ျပန္ လည္ေပၚလာေသာထံုးစံ ရွိပါသည္။ ေက်ာကၠာ ရြာဦး ၿခံဳႏြယ္ပိတ္ေပါင္းမ်ားၾကားတြင္ ေရွးေဟာင္းေစတီငယ္တစ္ဆူ ရွိသည္ ဟူေသာ စကားကုိ သိၾကားမင္းက ႏြားေက်ာင္းသားေလး ေမာင္ဆုေအာင္ကုိ ပူးကပ္ေျပာသျဖင့္ ေက်ာကၠာဆရာေတာ္ႏွင့္ရပ္ရြာလူႀကီးမ်ား ပူးေပါင္းရွာေဖြေသာအခါ သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီး တည္ထားသည့္ ဝါးပတ္ ျခင္း ပမာဏခန္႔ရွိသည့္ မူလအေသာ ကေစတီငယ္ကို ထူးဆန္းစြာ ေတြ႔ရွိ ခဲ့ၾကသည္။
ထုိအခ်ိန္က ႏုိင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္ေနေသာ သာလြန္မင္းႀကီးသည္ ေစတီငယ္ ရွာေတြ႔သျဖင့္ အလြန္ဝမ္းေျမာက္ၿပီး ေမာင္ဆုေအာင္ကုိ ဆုလာဘ္မ်ား ေပးသနားခဲ့သည္။ ဤသုိ႔ျဖင့္ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၉၉၉ ခုႏွစ္ တြင္ မူလအေသာကေစတီငယ္ကို ဌာပနာၿပီး အုတ္ဖို ငါးဖိုျဖင့္ ဘုရားတည္ ခဲ့ၾကသည္။ ေရွးေဟာင္းေစတီအား ငံု၍ ဘုရားတည္ျခင္းကုိ တစ္နယ္လံုး စိတ္ဝင္စားၿပီး ေစတနာထက္သန္စြာ လွဴဒါန္းၾကသည္။ ပန္းရန္အဖြဲ႔၃ဖြဲ႔ျဖင့္ ေန႔မအားညမအား ေစတီတည္ၾကရာ သကၠရာဇ္ ၁ဝဝဝျပည့္ႏွစ္တြင္ ၿပီးစီး ေအာင္ျမင္ေၾကာင္း မွတ္သားရပါသည္။ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရားႀကီးမွာ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔အဖြဲ႔သြားေရာက္ခ်ိန္တြင္ လံုးေတာ္ျပည့္ ေရႊခ်ရန္ျငမ္းမ်ား ဆင္ထား သျဖင့္ ဖူးခြင့္မရခဲ့ပါ။ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရားႀကီးသည္ ဖိနပ္ေတာ္ ၃၄ ေတာင္၊ ဥာဏ္ေတာ္ အျမင့္ ၇၂ ေတာင္၊ ရံေစတီေပါင္း ၄၃ ဆူရွိရာ ေရႊခ်ၿပီးလွ်င္ ေနေရာင္ ေအာက္တြင္ တဖိတ္ဖိတ္ ဝင္းလက္ ေတာက္ပေနပါလိမ့္မည္။ ပစၥယာေလး ဆင့္တြင္ ရံေစတီမ်ားကို အုတ္တိုက္ခံ ၍ တည္ထားပံုမွာ ထူးျခားၿပီး ရံေစတီမ်ားသည္ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီေစတီေတာ္ႀကီးႏွင့္ ပံုစံတူျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါသည္။
ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရားႀကီး ေျမာက္ဘက္မုခ္ရွိ လုိဏ္ဂူအတြင္း စံပယ္ေနေသာ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရား ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီးမွာ ဥာဏ္ေတာ္ အျမင့္ ၄ ေတာင္ရွိသည္ဟု အဆို ရွိေသာ္လည္း ပလႅင္ေပၚတက္၍ ေရႊသကၤန္းကပ္ေနသူမ်ား၏ အရပ္ႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ ၾကည့္လွ်င္ ဥာဏ္ေတာ္ ျမင့္မားေၾကာင္းသိသာပါသည္။ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရားသို႔ ေရာက္ရွိလာေသာ ဘုရားဖူးမ်ားသည္ ေရႊဆုိင္း မ်ားဝယ္ ယူကာပလႅင္ေပၚတက္၍ ကုိယ္တိုင္  ကုိယ္က် ေရႊသကၤန္း ကပ္လွဴပူေဇာ္ေလ့ရွိပါသည္။ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေရႊသကၤန္း ကပ္လွဴသူ မ်ားျပားသျဖင့္ ေရႊတံုးေရႊခဲႀကီးပမာ ျဖစ္ေနေသာ္လည္း ဘုရားဖူးမ်ားသည္ ေရႊသကၤန္းမ်ား ဆက္လက္ကပ္လွဴေန ၾကဆဲ ျဖစ္ပါသည္။
ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရားတြင္ လုိဏ္ဂူရွိၿပီး လိုဏ္ဂူနံရံႏွင့္ အမိုးတြင္ အနီေရာင္ေဆးျခယ္ထားသျဖင့္ ေရႊဂူနီဘုရားဟု ဘြဲ႕ေတာ္ တြင္ျခင္းျဖစ္ၿပီး အေရွ႕တြင္ ေက်ာကၠာရြာအမည္ ထည့္လိုက္ေသာအခါ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရားဟူေသာ ဘြဲ႔ေတာ္ ထူးျခားစြာ ျဖစ္ေပၚ လာခဲ့ပါ သည္။ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရားႀကီးတြင္ အံ့ဖြယ္ ၉ ပါး ရွိသည္ဟု သိရၿပီး ထုိအံ့ဖြယ္မ်ားမွာ (၁) သိၾကားမင္း ညႊန္ျပေသာ အေသာကေစတီငယ္ကို ငံု၍တည္ထားျခင္း (၂) အျခားဘုရားမ်ားႏွင့္မတူဘဲ လုိဏ္ ဂူေတာ္ကုိ ေက်ာကၠာရြာ ရွိေသာ ေျမာက္ဘက္ သုိ႔ မ်က္ႏွာမူထားျခင္း (၃) သာလြန္မင္းႏွင့္ မွဴးမတ္မ်ား ဘုရားဖူး လာေရာက္၍ ရတနာဆင္ေတာ္ တိုးေဝွ႔ပူေဇာ္ျခင္း (၄) လုိဏ္ ဂူေတာ္အတြင္း အင္း၊ အုိင္၊ လက္ဖြဲ႔၊ ဂါထာ၊ မႏၲန္မ်ား ေအာင္ျမင္ထြန္း ေပါက္ျခင္း၊ အဓိ႒ာန္ပုတီးစိပ္လွ်င္ ေအာင္ျမင္ျခင္း (၅) အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္မွ ဘုရားဖူးမ်ား စည္ကားစြာ လာေရာက္၍ ပန္း၊ ဆီမီး၊ ေရ ခ်မ္း၊ ဆြမ္းမ်ား ဆက္ကပ္ပူေဇာ္ ျခင္း (၆) မင္းျပစ္ မင္းဒဏ္ ခံေနရသူမ်ား လာေရာက္ဆုေတာင္းလွ်င္ ျပည့္ဝျခင္း (၇) ေက်ာကၠာေရႊဂူနီေစတီေတာ္ႀကီး တြင္ ဓာတ္ေတာ္ ေမြေတာ္မ်ား ကိန္းေအာင္းေနသျဖင့္ ဘုရားဖူးမ်ား မၾကာခဏ လာေရာက္ဖူးေျမာ္ျခင္း (၈) ေက်ာကၠာေရႊဂူနီ ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီးတြင္ ေရႊသကၤန္း ကပ္လွဴပူေဇာ္သူ မ်ားျပားသျဖင့္ ေရႊတံုးေရႊခဲႀကီးပမာ ျဖစ္ေနျခင္း (၉) ေစတီေတာ္တြင္းရွိ အဓိ႒ာန္ ေက်ာက္တံုးကုိ မ၍ သစၥာဆို လွ်င္ ဆုေတာင္းလွ်င္ အက်ဳိးအေၾကာင္း အဆိုးအေကာင္း တိက်စြာ သိႏုိင္ျခင္း တို႔ ျဖစ္ပါသည္။
ေရွးေဟာင္းသမုိင္းဝင္ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရားကို ေခတ္အဆက္ဆက္ ျပဳျပင္မြမ္းမံခဲ့ရာ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁ဝဝဝ ျပည့္ႏွစ္မွ ၁၃၃၃ ခုႏွစ္အထိ ႏွစ္ေပါင္း ၃၃၄ ႏွစ္အတြင္း ေလးႀကိမ္ ရင္ျပင္ေတာ္ ခ်ဲ႕ထြင္မြမ္းမံခဲ့ၿပီး ေရႊသကၤန္းလည္း လံုးေတာ္ျပည့္ ေလးႀကိမ္ ကပ္လွဴ ပူေဇာ္ႏုိင္ခဲ့ပါသည္။ ထုိ႕ေနာက္ ေရႊသကၤန္းမ်ား ဆက္လက္ကပ္လွဴေသာ အႀကိမ္ေပါင္းမွာ သံုးႀကိမ္ရွိရာ စုစုေပါင္း ခုနစ္ႀကိမ္ရွိၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ ယခုအႀကိမ္ ေရႊသကၤန္း ကပ္လွဴပူ ေဇာ္ျခင္းမွာ အ႒မအႀကိမ္ ျဖစ္ပါသည္။
ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရားသုိ႕ ေရာက္ရွိလာေသာ ဘုရားဖူးမ်ား (အထူးသျဖင့္ အမ်ဳိးသမီးမ်ား) သည္ ဘုရားဖူးၿပီးလွ်င္ ေဒသထြက္ သနပ္ခါးတံုးမ်ား အလုအယက္ ဝယ္ေလ့ရွိပါသည္။ အတူပါလာေသာ ဘုရားဖူးအမ်ဳိးသမီး တစ္ေယာက္က ”ဒီေဒသ မွာ ေက်ာကၠာ ေရႊဂူနီ ဘုရားေစ်းက သနပ္ခါး နာမည္ႀကီးတယ္။ ပစၥည္းမွန္ ေစ်းမွန္ျဖစ္တဲ့အတြက္ ေက်ာ္ၾကားျခင္း ျဖစ္ပါ တယ္။ ေက်ာကၠာေရႊဂူနီဘုရားကုိ ေရာက္ရင္ သနပ္ခါးဝယ္တာဟာ ထံုးစံ ျဖစ္ေန ပါတယ္” ဟု ေျပာျပပါသည္။
Leave a comment

Leave a comment